Na atrakcyjny wygląd i zdrowie naszych zębów wpływają nie tylko codzienne zabiegi higieniczne, ale i odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta. Co zatem należy jeść, by nasze zęby były mocne, wolne od nieestetycznych przebarwień, odporne na próchnicę i uszkodzenia mechaniczne? Jakich produktów spożywczych należy się wystrzegać, a które z nich są szczególnie korzystne dla zdrowia naszych zębów?

—-

WAPŃ – BUDULEC NASZYCH KOŚCI I ZĘBÓW


Za prawidłową budowę naszych zębów, ich wytrzymałość mechaniczną, a poniekąd również za ich biały kolor odpowiada wapń. To podstawowy materiał budulcowy naszych kości i zębów, a jego niedobory w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzrostu, wiążą się z przykrymi konsekwencjami.

Alergia na mleko to jedna z najczęściej występujących i najbardziej kłopotliwych alergii oraz nietolerancji pokarmowych, dlatego też osobiście nie polecamy mleka jako źródła Wapnia.

Źródłem dobrze przyswajalnego wapnia mogą być zielone warzywa o niskiej zawartości szczawianów. Przyswajalność wynosi nawet 50%, podczas gdy z mleka krowiego ok. 30%, z nasion sezamu czy migdałów ok. 25%. Poza tym pijąc odpowiednią wodę mineralną można uzupełnić nawet 30 % wapnia w diecie.

Dobrym źródłem wapnia mogą być:

1. algi
2. zielone warzywa o niskiej zawartości szczawianów, np. brokuły, kapusta pekińska, kapusta, jarmuż
3. sezam, migdały
4. wysokowapniowa woda mineralna np. szklanka Muszyny zawiera 114 mg

 Nie pijąc mleka i jego przetworów możemy dostarczyć wapń w diecie. Jedak  musi być ona odpowiednio zbilansowana i urozmaicona, najlepiej wzbogacona w odpowiednią wodę wysokozmineralizowaną i witaminę D3 oraz K2. Poparciem dla tego stwierdzenia jest poniższa informacja: “w Chinach i na terenie Azji Południowo-Wschodniej, gdzie spożycie produktów mlecznych jest minimalne a dieta obfituje w warzywa, wodorosty i pełnowartościowe zboża, osteoporoza oraz artretyzm nie są w ogóle problemem zdrowotnym. W przeciwieństwie do krajów zachodnich, gdzie kładzie się duży nacisk na spożycie mleka i jego przetworów a choroby te są dużym problemem. Zatem nie ilość spożycia wapnia jest istotna a czynniki, które warunkują dobre jego przyswajanie.”

PAMIĘTAJMY O WITAMINACH

Pamiętamy o witaminach
Dla prawidłowego wchłaniania się wapnia niezbędna jest odpowiednio wysoka podaż witaminy D. To substancja, którą nasz organizm może wyprodukować samodzielnie, jeśli będziemy regularnie przebywać na słońcu. Niestety w naszym kraju słonecznych dni jest jak na lekarstwo, dlatego codzienne posiłki warto wzbogacić o produkty, które są dobrym źródłem tej niezwykle dla nas ważnej substancji. Najlepszym, naturalnym źródłem witaminy D są ryby morskie, takie jak tuńczyk, makrela czy łosoś. Witaminę D znajdziemy także w tradycyjnym maśle, olejach i jajach. Odpowiednio zbilansowana dieta na zdrowe zęby nie może obejść się również bez warzyw i owoców. Zarówno świeże, jak i przetworzone, podawane m.in. w formie popularnych w naszym kraju kiszonek, są doskonałym źródłem cennych dla organizmu witamin i minerałów. Szczególnie ważna jest dla nas witamina C, której nie możemy zmagazynować w organizmie, w związku z czym musimy dostarczać ją w codziennych posiłkach. Witamina C odpowiada m.in. za dobrą kondycję naczyń krwionośnych, tym samym chroniąc dziąsła, zapobiegając ich nadwrażliwości i zwiększonej podatności na krwawienia. Dobrym źródłem witaminy C są świeże owoce, w tym cytrusy, czarne porzeczki, truskawki czy agrest oraz warzywa, na przykład papryka, brukselka, brokuły, kapusta czy szpinak.

UNIKAJMY CUKRU


Cukier to naturalna pożywka dla bakterii odpowiedzialnych za próchnicę zębów. Zdrowa dieta powinna zatem wyłączać produkty, które zawierają w swoim składzie cukry proste i dwucukry, zwłaszcza gdy są one ich głównym składnikiem. Odnosi się to przede wszystkim do tradycyjnych słodyczy w formie cukierków i lizaków, a także do słodzonych napojów gazowanych czy ciastek. Oczywiście nie sposób zupełnie zrezygnować z tego typu smakołyków, warto jednak korzystać z nich z umiarem i pamiętać o umyciu zębów po ich zjedzeniu. Dieta na zdrowe zęby powinna być jednak zupełnie wolna od tych cukierków, które kleją się do ich powierzchni, co w jeszcze większym stopniu naraża je na działanie szkodliwych kwasów, a przez obecność cukrów, stwarza warunki niezwykle korzystne dla rozwoju bakterii wywołujących próchnicę.

Co wpływa korzystnie na białe zęby? Barwniki w pożywieniu – uwaga na przebarwienia

Co wpływa korzystnie na białe zęby? Barwniki w pożywieniu – uwaga na przebarwienia
Na barwę uzębienia wpływa i genetyka, i ich mineralizacja (co ciekawe, żółte szkliwo zawiera najwięcej wapnia), uszkodzenia mechaniczne, a także zaburzenia metaboliczne. Nie do końca masz więc wpływ na bazę wyjściową, którą obdarzyła cię natura. Jednak masz wpływ na to, co się z nią dalej stanie, czy nie pokryją się nalotem niczym brudne szyby okien.
W spożywanym przez nas pożywieniu kryją się barwniki, które o ile nie zostaną usunięte, chętnie “podkolorują” szkliwo. Popatrz na kolory produktów na swoim talerzu. Które z nich mogą przenieść się na twoje zęby i stać się przyczyną tzw. przebarwień zewnętrznych?
Uwaga na czerwoną i fioletową barwę pokarmów: buraki i przyrządzony z nich barszcz czerwony, czerwone wino, owoce jagodowe tj. jagody, jeżyny, borówki, maliny i przetwory z ich zawartością. Poza walorami zdrowotnymi dla organizmu, mają też ciemną stronę: są bardzo skuteczne w plamieniu szkliwa. Po ich spożyciu najlepiej przepłucz wodą zęby. Możesz stosować bezcukrową gumę do żucia, a po jakimś czasie wyszczotkować zęby. Jeśli twoje szkliwo jest podatne na przebarwienia być może warto po części zastąpić ciemne owoce jaśniejszymi tj. białe winogrona, grapefruit, jabłka.
Sosy i potrawy z dodatkiem przypraw, m. in. nadającego żółty kolor szafranu czy kurkumy (składnik curry), czerwonej papryki to kolejne potencjalne “farby” dla zęba.
Na czarnej liście produktów odpowiedzialnych za ciemnienie zębów znalazły się także używki: kawa, herbata, tytoń.
Ponadto przebarwieniom sprzyjają niektóre produkty, które same w sobie nie wyróżniają się intensywnymi barwami, lecz ze względu na kwasotwórczy charakter, przyspieszają procesy powstawania zagłębień w zębach, w których chętnie ulokują się barwniki ze skonsumowanych później potraw.
Ciemniejszy odcień zębów może być spowodowany starzeniem się – im jesteśmy starsi, tym szkliwo cieńsze, a zęby ciemniejsze. Czasem winna jest antybiotykoterapia tetracyklinami.

Warto pamiętać !

Warto pamiętać, że produkty zdrowe dla zębów w stu procentach nie eliminują ryzyka próchnicy i innych chorób jamy ustnej. Dlatego zawsze należy pamiętać o codziennych zabiegach higienicznych, przede wszystkim o nitkowaniu i szczotkowaniu zębów, a także o wizytach kontrolnych u stomatologa. Zdrowa dieta w połączeniu z wymienionymi elementami pomoże dbać o zęby w każdym etapie naszego życia.

Utrzymanie uśmiechu w idealnym stanie to też znakomity powód do ograniczenia codziennego spożycia cukrów, wina, kawy, herbaty i barwników spożywczych. Dzięki temu nie tylko w znacznym stopniu wpłyniesz na swoje zdrowie, ale także zachowasz biel swojego uśmiechu.
Pamiętajmy, w zdrowym ciele zdrowy duch.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuje Czytaj więcej

Czy znalazłeś to czego szukasz?

Nie Tak